Min älskade, underbara skapelse!

I söndags va jag och niclas i romme och åkte lite skidor, jätte skönt å göra de igen då de va 6 år sedan sist. Men de kändes att de va länge sen jag tränade kan jag säga, gud va ont i benen jag hade efter en stund. Så va de verkligen inte på den tiden jag tränade och tävlade. Antar att kroppen har fått vila i alltför många år. De va en skön dag iaf.
Sen kom marwin hem på kvällen och oj så jag hade saknat honom.
Jag stog och rensade laxen som vi skulle äta till middag så thomas (marwins pappa) tog ur marwin ur stolen och då går han direkt fram till mej och ger mej en varm lång kram. De va så underbart. De va som om han hade saknat mej jätte mycke och va glad att vara hemma i mammas trygga vrå igen. Så mysigt.
Marwin somnade efter maten och jag och niclas kollade på tv och myste lite =)

Tänkte faktist att jag skulle lägga ut lite olika maträtter, va ju ett tag sen.

Laxen vi åt igår:

1 lax
4-6dl grädde
potatis

Köp en fryst hel lax (eller en färsk),
Ta ur den om den inte är de och ta bort huvudet.
 (den jag köper är urtagen och utan huvud).
Krydda den innuti med salt, citronpeppar och färsk dill som du lägger i hela fisken.
Lägg den i en ugnsform och häll på grädde över fisken och låt den ligga i grädde medans den är i ugnen.
Graderna ska vara 175 grader och fisken ska vara inne tills den säpper från benen.
Serveras med kokt potatis eller potatisgratäng. Grädden som är kvar i formen används som sås.
Riktigt gott och till och med niclas som inte tycker om fisk åt de. Å för å inte tala om marwin som bara älskar de.


Mitt pannkaksrecept:

3ägg
3dl mjöl
6dl mjölk
smält smör
lite salt och socker

Stek på ganska varm temperatur och lagomt tjocka tills dom fått en lagom färg.
Serveras med sylt, grädde, glass, socker eller vad ni nu föredrar.


Kycklinggryta:

Kycklingfile/grilladkyckling/salladskyckling
en paprika
minimajs
bambuskott
majs
kokosmjölk/cream freich
quinoa

Beroende på vad du har för kyckling så ska den iaf vara i små bitar. Så är de fileer tex så skär den i bitar.
Sätt på quinoan och låt den koka. (de går bra med ris eller couc cous också om man tycker bättre om de)
Stek kycklingen och när den är fördigstekt kryddar du den med sweetchillisås, salt, peppar och paprikapulver.
Tillsätt kokosmjölk eller cream freich allternativt blanda båda. Låt koka en stund. Vill man ha den lite tjockare kan man tillsätta lite mjöl eller maizena.

Färdigt att serveras med lite grön sallad om man vill.



Idag har vi förövrigt ätit spagetti och köttfärsås och resten av veckan blir de:
Tisdag: korvstoganoff och ris
Onsdag: Pasta med baconsås
Torsdag:Torsk med mexikansk panering och potatis
Fredag: Fiskbullar och mos
Lördag: ?
Söndag: ?

Lite enkel mat denna vecka men de går fint de med. Man behöver ju inte avancera jämt heller, hehe..

Ne nu ska jag ta å slumra en stund. natti natti..

Kommentarer
Postat av: Lill

Vad skoj å åka skidor.. =) Jag har sagt vaje år att jag ska åka, men inte katten har de blivit än.. Hihii.. Jag tror de var en 5 år sen sist.. =(

2009-03-31 @ 17:44:25
URL: http://skrubbenomoss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test