Mysiga höst och jul!

Nu är vi vakna sen ett tag tillbaka. Marwin har legat i sin säng och lekt över en timme så jag kunde ligga kvar å mysa lite vilket va otroligt skönt å slippa kliva upp så tidigt.

 

I natt har de varit 0 gradigt ute så nu står de nog inte på förren dom första frostnätterna kommer. Gud så mysigt.
Jag älskar verkligen hösten och dess kalla mörka väder. De är en riktig mys tid hösten och fram till jul.
Längtar till man ser första snöflingorna falla och tills alla husen är nersläkta till mysstämning.
Längtar tills de börjar närma sej jul, tills alla skyltfönster är julpyntade och massor med ljus i olika former lyser överallt.
När man får kliva upp på morgonen och de fortfarande är mörkt, man ligger där under de varma täcket och känner hur de är lite ruggit utanför täcket och man vill bara ligga kvar och mysa. Helst ha nån man kan hålla om.
Närmare jul blir alla så glada och snälla, alla barnen går och väntar förväntansfullt på julafton medans vi lite äldre "barn" och föräldrar planerar en hel del med saker som tex vad som ska inhandlas, vad som ska ätas, vilka tiden släkten mm ska komma osv. Sen ska de ut och shoppas, trängas i affärer med massor med andra som är ute efter samma sak. Dom där perfekta julklapparna som är så himla svåra att komma på vad man ska köpa.
Sen har man fullt upp med att slå in paket dagarna innan julafton och de är inte de lättaste om man har nyfikna småbarn som inte kan sova utan gärna vill smyga dit och tjufkika lite.
Jag vet själv hur jag va som liten och jag va jätte nyfiken av mej och ville gärna tjuvkika lite men oftast så blev man ju påkommen =)
Sen kommer julafton, barnen vaknar tidigt och är ivriga på att få öppna paket. I våran familj så kommer alltid tomten på natten och lägger ett litet paket i julstrumpan som får öppnas på morgonen. Sen äter vi frukost tillsammans hemma vid mamma ( eftersom jag inte bor hemma och inte har gjort de dom senaste 4 åren så åker jag dit tidigt). I år vet jag inte hur de blir men antar att syrran också kommer fira jul med oss som vanligt fast hon också har flyttat nu.
Runt lunchtid så åker jag och syrran och även Marwin i år till pappa och firar jul där. Äter lite och umgås. Sen åker vi till mamma återigen och där ser vi på kalle anka precis som många andra. De finns säkert dom som skippar de men de tillhör våran tradition att alla sitter och kollar på de. Sen äter vi i lugn och ro och njuter av maten (blir mycke äta när man är på fler än ett ställe). Sen frammåt kvällen så öppnar vi paketen, då kommer tomten. Man ser barnens min, hur glada och lyckliga dom är, de är verkligen en underbar känsla och jag kan ju bara tänka mej hur de är som förälder att se dom så glada. I år får jag uppleva känslan att fira jul med min underbara son som då är 10 månader, jag ser verkligen fram emot de.
Ser fram emot allt, stressen innan jul med all trängsel i butikerna ser jag också fram emot vilket många inte gör. Men tänk som så, hade de inte varit all den där trängseln hade de inte känts nå speciellt att gå och välja ut dom där speciella sakerna till dom speciella personerna i ens liv. På kvällen åker vi till björbo, de har vi gjort sen jag själv va liten. Dom släker ner hela byn och de är endast machaller som lyser genom hela byn. De är så fint och mysigt så dit ska vi även i år. Marwins pappa är därifrån så han har farmor och farfar mfl där så för mej är de en självklarhet att vi åker dit och tittar. Jag har ju varit dit sen jag va liten, mycke pga av att min gammelmormor och gammelmorfar och mormor är därifrån, mormor va dit med mamma och mina morbröder, dom i sin tur med oss barn och jag kommer åka dit med Marwin. De är en tradition lixom. Sen att de är många ungdommar som är ute och dricker öl och tror att dom är skitroliga de är ju en annan sak. Dom får man låssas om att dom inte är där. Så jag ser fram emot hösten och när de närmar sej jul. De är ju bara så himla mysigt!
Många tycker säkert att jag är knäpp som pratar om jul nu i september men de står inte på förren vi är framme vid jul och eftersom jag tycker om hösten och julen tycker jag inte att de är för tidigt. Sommaren är över och vi går emot mörkare och kallare årstiden. Härligt tycker jag!

  

Hur firar ni eran jul? Är de något du/ni ser fram emot?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test