Vi går mot kallare och mörkare tider..

Sitter här nu, de är tisdag idag, känns som om de skulle va måndag för de är precis lika segt.
De är lite grått och trist ute men de ser ut att vara lagom kyligt ute iaf.
Alla björklöven har trillat av träden och de börjar närma sej slutet av hösten.
Vi går nu mot allt kallare och mörkare tider, julen och nytt år börjar närma sej.


Man kan gå och mysa i tjocka varma kläder om dagarna, mössor, vantar och halsdukar. Raggsockor och varma vinterskor. Efter en kylig dag utomhus kan man gå in med gott samvete, göra en varm kopp cappuccino och krypa ner lite frusen under en filt framför tvn. Barnen somnar ofta tidigt efter en fullspäckad dag ute i friska luften. Annars kan man tappa upp ett varmt bad med mycke skum, släcka lyset och tända värmeljus. De är jätte avslappnande och skönt när man har varit frusen och sover barnet/barnen så är en lugn stund i badet ljuvligt.

Redan nu på hösten, mitten/slutet på oktober så börjar affärerna med julsaker och julpynt. Eftersom jag älskar julen så är de så himla mysigt och gå och kika på allt. Speciellt när de börjar mörkna runt 16 tiden så att de är mörkt ute när man går emellan affärerna och deras skyltfönster är fullspäckade av underbara ljus och prydnader i alla dess varianter.
Sen kommer julskyltingen eller som vissa säger julmarknaden. Antar att de är olika vart man är ifrån men i berget säger vi julskyltning iaf och just den dagen så tänder dom machaller genom hela byn. De lyser upp så himla fint och ger en riktig julstämmning.
På tal om machaller som lyser så brukar vi alltid vara till björbo på julaftons natten, där släcker dom ner hela byn och de enda som lyser upp den är alla machaller. Vi har varit dit varje år ända sen jag va liten och de är något som jag tänker föra vidare åt Marwin. Dessutom bor hans farmor med familj och hans farfar med familj där så de gör de hela lite mer speciellt.

Den här tiden så börjar iaf jag att fundera på julklappar åt alla, vad ska man köpa[?], vad vill dom ha[?], vad passar just den personen? De är svårt men de brukar oftast bli så att den/dom man inte har hittat något speciellt åt köper man något i sista sekunden åt. I år har jag börjat skriva upp vad jag tror att dom vill ha och vad jag ska köpa. Dom jag vet vad jag ska köpa åt är inte många än men

    • Mamma och hennes sambo
    • Evelina och Jimmy (syskon)
    • Marwin


    De är svårt de där med julklappar och de är 5 stycken jag vet vad jag ska köpa åt men dom resterande 13[?] vet jag inte.
    De ska bli kul å inhandla de i år och jag ser fram emot de. I är ska jag nog även köra med rim på paketen för de är kul.
    Dock lite svårt att komma på på alla saker men nå hittar man alltid på. Blir lite mer som när vi va små för då va de rim på paketen oftast iaf.
    Tycker ochså att de är kul att göra paketen lite speciella, med band, glitter å massa saker

    I år har jag och syrran även pratat lite om att vi jämt är vid mamma, hon som får stå för mad osv så i år blir vi antagligen hemma vid oss eftersom både jag och syrran bor i stan nu och inte har någon bil så blir de enklare för dom att åka hit.
    Så antagligen slipper mamma göra allt jobb i år och vi gör de ist. Tycker jag att hon är värd efter alla år som hon har ställt upp och gjort allt.



Måste inhandla en julgran i år också, förra året hade jag en riktig men de ska jag INTE ha i år. Usch va skitigt de blir av dom. Jag vill ha en vit gran med röda kulor i, så himla fint!
Men vi får se vad jag hittar på.
På tal om en gran som inte är vit, såg ni dom på rusta tex förr året, rosa, svarta, röda granar. Usch va hemska dom va!

Ne nu ska jag göra i ordning oss och gå ner på stan en sväng. Få lite frisk luft och sen ska jag kika lite efter endel saker.
Lär handla lite mat också men vet inte riktigt vad jag ska ät idag.
Får väl se vad jag hittar på.

Marwin ålar föresten i världens fart nu och ställer sej i krypställning titt som tätt. Sötnosen min!
Lägger in bilder när jag har hittat kabeln till telefonen..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test