Lördag med 3 barn..

Åh va skönt med en paus, Marwin sover och evelina och jimmy är ute i lekparken och leker.
Maten är avklarad och likaså disken så nu ska jag ta de lungt ett tag, har så jäkla ont i ryggen.

Marwin år en rejäl portion idag med hans favoritmat, mos med morötter, zuccini, paprika och fläskfile.
Han bara älskar de och de är ju så enkelt att göra också.
Jag föredrar att göra hans mat själv även om de är smidigt med färdig barnmat. Men saken är den att han är inte alls särskilt förtjust i den färdiga utan tycker bättre om den jag gör själv.
När jag ändå gör min egen mat så kan jag ju lika gärna göra åt han också för de tar ju inte särskilt lång tid.
Jag åt rester sen igår, haha..

Igår vart de, potatisgratäng med morötter och cream freich med franska örter.
Till de blev de fläskfile och skinkstek som jag skar i strimlor oh stekte med zuccini, lök, paprika, purjolök, färska champinioner och morötter. Sen i med lufttorkad skinka. Allt i lite större bitar. Och sen kantarellsås, så gott =)

Skala och skär potatisen i skivor, lika så morötterna. Skala och skär en gul lök och hacka den i småbitar.
Lägg ett lager potatis i en form sen morötter och lök. På med cream freich (franska örter heter den) och sen på med ett lager potatis till.
In i ugnen tills den är klar på 200 grader.

Skär fläskfile och ''skinkstek"  i strimlor och stek i antingen smör eller olja, jag kryddade med, vitpeppar, paprikapulver, salt och svartpeppar bara men de är en smaksak.
Skär snäckpaprika, zuccini, purjolök (skär på längden) och morötter i lagoma bitar och stek de.
Skala steklök och dela på mitten bara så att de blir halvor och stek med resten.
När de nästan är klart skär man dom färska champinionerna i ganska stora bitar och lägger i.
Avsluta med att blanda ihop grönsakerna och kötter och lägg i lufttorkad skinka som man skär i strimlor.

Servera med gratängen och kantarellsås =)
Riktigt gott!

Evelina och jimmy kom runt halv 10 i morse så då lekte dom lite med marwin och sen klädde vi på oss och gick ut. Gick till dollar och kikade lite och de blev lite nödvändiga saker som folie, plastpåsar och tvättservetter.
Åt ungarna blev de lite godis.
Sen gick vi hem och innan vi gick in gick vi till lekparken så fick dom leka av sej lite. Marwin gungade och åkte rutchkana och tyckte att de va jätte kul.
Väl hemma så lagade jag mat medans evelina badade med marwin.
Sen käkade vi och efter de somnade marwin och dom andra två vildingarna gick ut och lekte.
Får se när mamma kommer och hämtar dom idag, dom är nämligen till IKEA, skjutsar två kompisar dit som intehar nå körkort så mamma skulle köpa lite saker åt med.

En stång till drapperiet i badrummer
klädgaljar åt marwin
värmeljus
batterier

Att ha 3 "små barn" sammtidigt är så roligt. Vist marwin är snart 8 månader, evelina 8 år och jimmy 7 år så dom är väl inte så små men de är mysigt endå. Speciellt när vi är ute och går för då vill jimmy gärna hålla i handen och evelina i vagnen så de är mysigt =) hihi..
Lägger in lite bilder från idag i kväll för nu ska jag plocka lite medans jag har möjlighet och göra de ifred.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test